Anna Pasiut
Marketing Manager
Wyraźnie widoczne jest, że wraz z dorastaniem nowych pokoleń Gości zmieniają się też ich oczekiwania w kwestii gościnności - a w ślad za nimi pojawiają się też nowe trendy hotelarskie.
Zaprzeczanie temu, że widoczne zmiany zachodzą w sposobie spędzania wolnego czasu, podróżowaniu czy podejściu do pracy, zupełnie nie ma sensu i uzasadnienia. Z perspektywy hoteli najnowsze trendy w hotelarstwie mogą stać się okazją na przyciągnięcie większej liczby gości i dostarczenie im wyjątkowych doświadczeń. Niektóre z trendów w hotelarstwie wykorzystać można niezależnie od charakteru prowadzonego obiektu, bo sprawdzą się zarówno w hotelach resortowych, jak i butikowych czy miejskich.
Jaka jest prognoza trendów i perspektywy na rozwój branży hotelarskiej? Zapraszamy na garść inspiracji! Zachęcamy do zapoznania się z listą prezentującą najciekawsze: trendy technologiczne, preferencje podróżnicze i potrzeby gości hotelowych na rok 2024 oraz praktyczne przykłady tego, jak można je zastosować. Zaczynamy!
Trend 1: Bleisure travel czyli podróż biznesowo-rekreacyjna
Tajemniczo brzmiące słowo bleisure jest neologizmem powstałym z połączenia angielskich zwrotów “business” (biznes, praca) i “leisure” (odpoczynek). Określa on trend w sposobie podróżowania łączący wyjazdy biznesowe z prywatnym czasem wolnym przeznaczanym na odpoczynek czy zwiedzanie. Kombinacja podróży służbowych i rekreacyjnych zyskuje na popularności już od kilku lat, zwłaszcza wśród osób pracujących zdalnie.
Takie podejście pracodawców do delegacji pozwala na realizację obowiązków i wykorzystanie czasu w podróży na przyjemności. Przestrzenie współpracy stają się coraz bardziej powszechne, a hotele oferują takie rzeczy, jak salony na dachu i przestrzenie coworkingowe. Pozwala to gościom łączyć się z innymi podróżnikami i mieszkańcami, tworząc bardziej społeczną i opartą na społeczności atmosferę.
- Jak wykorzystać trend bleisure w praktyce? Chociażby dostosowując ofertę hoteli do potrzeb podróżujących biznesowo-rekreacyjnie, oferując przestrzenie do pracy, szybkie Wi-Fi, gniazdka do ładowania i wygodne miejsca do spotkań. To przyciąga profesjonalistów, którzy łączą podróże służbowe z relaksem. Warto też zwrócić uwagę na oferty umożliwiające krótkie rezerwacje oraz możliwości technologiczne ograniczające kontakty bezpośrednie z personelem - dzięki którym gości hotelowych cieszy samoobsługa i niezależność.
Trend 2: Turystyka Przygodowa
Podróżujący, zwłaszcza z pokolenia Z i millenialsi, poszukują aktywnych wakacji z możliwością ekscytującego spędzania czasu. Oczekiwania gości hotelowych dotyczą doświadczeń, które przekraczają granice tradycyjnego wypoczynku i skupiają się na aktywnościach, które dostarczają niezapomnianej adrenaliny i przygody.
Często poszukują atrakcji związanych z naturą i aktywnościami na świeżym powietrzu - popularne są wycieczki po górskich trasach, sesje sportowe takie jak kajakarstwo, wspinaczka skałkowa czy spływy pontonem. Podróżujący doceniają też możliwość integracji z lokalną kulturą, angażując się w autentyczne doświadczenia. Mogą to być warsztaty rzemieślnicze, kulinarne wydarzenia czy udział w lokalnych festiwalach. Warto zauważyć, że dla tej grupy podróżujących doświadczenie ma kluczowe znaczenie, a atrakcje muszą zapewniać nie tylko dawkę adrenaliny, ale także głębsze i autentyczne wrażenia.
- Jak hotele mogą odpowiedzieć na trend poszukiwania przygód? Najlepiej, miarę możliwości dostosowując swoje oferty do oczekiwań podróżnych zafascynowanych turystyką przygodową. Tworzenie pakietów zawierających różnorodne aktywności, zorganizowane wycieczki przyrodnicze oraz współpraca z lokalnymi instruktorami czy przewodnikami, to sposoby, aby przyciągnąć tę dynamiczną grupę gości. Właściciele hoteli mogą również sięgnąć po możliwości jakie oferuje rozszerzona rzeczywistość i wykorzystać nowe technologie w branży hotelarskiej projektując dedykowane doświadczenia w świecie wirtualnym
Trend 3: Turystyka kulinarna
Jedzenie stało się główną atrakcją dla turystów, a wielu podróżnych poszukuje nowych i ekscytujących doznań kulinarnych. Doprowadziło to do wzrostu liczby festiwali i wydarzeń kulinarnych, a także wycieczek kulinarnych i lekcji gotowania. W odpowiedzi na potrzeby gastroturystyki wiele hoteli i restauracji koncentruje się na tworzeniu wyjątkowych doznań kulinarnych, chociażby prezentując lokalne składniki i kuchnię regionalną.
- Jak turystykę kulinarną wykorzystać w hotelu? Warto postawić na tworzenie unikalnych doświadczeń dla gości, takich jak warsztaty kulinarne prowadzone przez znanych szefów kuchni czy wycieczki po lokalnych atrakcjach. Emocjonalne zaangażowanie w podejmowane aktywności umożliwia podróżującym bardziej autentyczne połączenie z miejscem, w którym się zatrzymują. Gastronomia hotelowa ma także duży potencjał jeśli chodzi o marketing i promocję m.in. jako sposób na budowanie wartościowego contentu na Instagramie (tzw. instagramability) i innych kanałach social media.
Zdecydowanie w branży obserwujemy rosnące zainteresowanie Managerów obszarem cyfrowych doświadczeń gości. Nowoczesne technologie, takie jak mobilne klucze, płatności bezdotykowe i dedykowane aplikacje mobilne, stają się ważnymi elementami obsługi hotelowej.
New Business Manager
Trend 4: Era wypoczynku & wellness
Hotele to już nie tylko miejsca do spania. Wiele z nich staje się swoistymi celami podróży, oferując gościom wyjątkowe udogodnienia i doświadczenia. Według jednego z raportu trendów firmy Hilton, głównym powodem, dla którego goście będą podróżować w 2024 roku, będzie odpoczynek i regeneracja sił.
Zdrowie i dobre samopoczucie stały się coraz ważniejsze dla podróżnych, a wielu z nich szuka hoteli i restauracji, które oferują zaplecze fitness, zdrowe posiłki i usługi spa. Trend ten prawdopodobnie będzie się utrzymywał, ponieważ ludzie stają się coraz bardziej świadomi zdrowia. Gościom zależy na oderwaniu się od codzienności, relaksie, odnalezieniu równowagi i czerpaniu przyjemności z wypoczynku. Wartości nabierają
- W jaki sposób można praktycznie zastosować modę na wypoczynek? Hotele mogą stworzyć specjalne oferty uwzględniające te preferencje gości: pakiety spa, oferować zajęcia jogi lub medytacji oraz serwować zdrowe posiłki. Goście hotelowi doceniają rozwiązania ekologiczne: wykorzystanie elementów natury w projektowaniu hoteli, takie jak ogrody wertykalne, systemy hydroponiczne czy oczyszczacze powietrza, aby stworzyć estetyczne i zdrowe otoczenie dla gości.
Trend 5: Staycations czyli wakacje w miejscu zamieszkania
W obliczu wzrostu cen lotów i komplikacji związanych z zagranicznymi podróżami, wiele osób wybiera wakacje bliżej domu. Poszukują nowych, fascynujących doświadczeń, które pozwolą im odkryć na nowo uroki najbliższego otoczenia. To może obejmować niezwykłe spacery po historycznych dzielnicach, uczestnictwo w lokalnych wydarzeniach kulturalnych czy odkrywanie nieznanych dotąd zakątków w ich własnym mieście.
- Hotele mogą odpowiedzieć na trend staycations, oferując weekendowe pobyty i eksplorację regionu. Stworzenie relaksujących stref w obiektach, takich jak ogrody czy przestronne tarasy, może przyciągnąć gości, którzy szukają chwili wytchnienia w znanym miejscu. Dodatkowo, organizowanie lokalnych warsztatów, degustacji czy koncertów na terenie hotelu może dostarczyć gościom niepowtarzalnych wrażeń, bez konieczności opuszczania swojego miasta czy regionu. Warto współorganizować i promować atrakcje czy wydarzenia w swojej okolicy, aby przyciągnąć również lokalnych mieszkańców.
Trend 6: Cyfrowe Doświadczenia Gości
Cyfryzacja doświadczeń gości stała się popularna w 2023 roku, a w nadchodzącym roku należy spodziewać się jej jeszcze więcej. Dzięki popularnemu wykorzystaniu aplikacji i kodów QR, usługi cyfrowe w hotelarstwie stały się bardzo istotną częścią branży. Restauracje, bary i hotele będą wykorzystywać więcej tych funkcji, aby zwiększyć swoją działalność w nadchodzącym roku. Rynek hotelowy mocno stawia na nowoczesne technologie - automatyka pokoju hotelowego to rozwiązanie spotykane coraz częściej, a inteligentne pokoje gwarantują nie tylko komfortowy pobyt Gościom, ale również wspierają optymalizację kosztów.
- Jak spożytkować cyfrowe doświadczenia? Hotele mogą inwestować w technologie, takie jak mobilne klucze do zameldowania, płatności bezdotykowe i aplikacje mobilne, aby ułatwić gościom korzystanie z usług hotelu. Dobrem przykładem takich praktyk jest wykorzystywanie dedykowanej Gościom aplikacji mobilnej hotelu – mobilny asystent pobytu ułatwia kontakt z personelem i upraszcza załatwianie spraw, chociażby meldunek czy rezerwację zabiegów.
Trend 7: Personalizacja interakcji z Gośćmi
Wszyscy lubimy czuć się wyjątkowo i z przyjemnością korzystamy z rzeczy przygotowanych specjalnie z myślą o nas! Personalizacja komunikacji i ofert ma się szczególnie dobrze w marketingu internetowym, gdzie zaprzęgnięte do pracy algorytmy próbują przewidywać wybory i potrzeby konsumentów. Indywidualne podejście do Gości może okazać się również kluczem do sukcesu hotelu! Analiza preferencji i potrzeb gości, a następnie dostosowanie usług np. oferując spersonalizowane pakiety powitalne z ulubionymi przekąskami i napojami – to ważne składniki budowania niezapomnianego guest experience.
Jak wykorzystać personalizację obsługi hotelowej w praktyce? Dane gości hotelowych i automatyzacja relacji powinny umożliwiać dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń. Bazując na historii pobytów, zakupów czy wykorzystanych zabiegów hotele mogą oferować gościom szczególne usługi zgodnie z ich preferencjami. Dostosowując rekomendacje promocyjnych pakietów, atrakcji czy usług do indywidualnych upodobań Gości mamy większą szansę na to, by osiągnąć sukces w sprzedaży.
Podsumowanie
Wygląda na to, że również w 2024 roku branża hotelarska doświadczać będzie kolejnych przemian, odzwierciedlających ewoluujące preferencje gości, zwłaszcza podróżnych z pokolenia Z i millenialsów. Siedem przedstawionych przez nas trendów to tylko zalążek inspiracji dla hotelarzy, którym chcemy zachęcić do eksplorowania nowych kierunków w sposób zgodny z charakterem zarządzanych obiektów. Konieczność elastycznego dostosowywania ofert tak, by sprostać zmiennym oczekiwaniom gości wydaje się być nieunikniona, jeśli chcemy być w stanie utrzymać konkurencyjność hotelu na rynku.