wróć do listy

Trendy w hotelarstwie i gościnności, które warto śledzić w 2024 roku

Data dodania:
7 min.

Anna Pasiut

Marketing Manager

Wyraźnie widoczne jest, że wraz z dorastaniem nowych pokoleń Gości zmieniają się też ich oczekiwania w kwestii gościnności - a w ślad za nimi pojawiają się też nowe trendy hotelarskie. 

Zaprzeczanie temu, że widoczne zmiany zachodzą w sposobie spędzania wolnego czasu, podróżowaniu czy podejściu do pracy, zupełnie nie ma sensu i uzasadnienia. Z perspektywy hoteli najnowsze trendy w hotelarstwie mogą stać się okazją na przyciągnięcie większej liczby gości i dostarczenie im wyjątkowych doświadczeń. Niektóre z trendów w hotelarstwie wykorzystać można niezależnie od charakteru prowadzonego obiektu, bo sprawdzą się zarówno w hotelach resortowych, jak i butikowych czy miejskich.  

Jaka jest prognoza trendów i perspektywy na rozwój branży hotelarskiej? Zapraszamy na garść inspiracji! Zachęcamy do zapoznania się z listą prezentującą najciekawsze: trendy technologiczne, preferencje podróżnicze i potrzeby gości hotelowych na rok 2024 oraz praktyczne przykłady tego, jak można je zastosować. Zaczynamy!  

Trend 1:  Bleisure travel czyli podróż biznesowo-rekreacyjna 

Tajemniczo brzmiące słowo bleisure jest neologizmem powstałym z połączenia angielskich zwrotów “business” (biznes, praca) i “leisure” (odpoczynek). Określa on trend w sposobie podróżowania łączący wyjazdy biznesowe z prywatnym czasem wolnym przeznaczanym na odpoczynek czy zwiedzanie. Kombinacja podróży służbowych i rekreacyjnych zyskuje na popularności już od kilku lat, zwłaszcza wśród osób pracujących zdalnie.   

Takie podejście pracodawców do delegacji pozwala na realizację obowiązków i wykorzystanie czasu w podróży na przyjemności. Przestrzenie współpracy stają się coraz bardziej powszechne, a hotele oferują takie rzeczy, jak salony na dachu i przestrzenie coworkingowe. Pozwala to gościom łączyć się z innymi podróżnikami i mieszkańcami, tworząc bardziej społeczną i opartą na społeczności atmosferę.  

  • Jak wykorzystać trend bleisure w praktyce? Chociażby dostosowując ofertę hoteli do potrzeb podróżujących biznesowo-rekreacyjnie, oferując przestrzenie do pracy, szybkie Wi-Fi, gniazdka do ładowania i wygodne miejsca do spotkań. To przyciąga profesjonalistów, którzy łączą podróże służbowe z relaksem. Warto też zwrócić uwagę na oferty umożliwiające krótkie rezerwacje oraz możliwości technologiczne ograniczające kontakty bezpośrednie z personelem - dzięki którym gości hotelowych cieszy samoobsługa i niezależność.  

Trend 2: Turystyka Przygodowa  

Podróżujący, zwłaszcza z pokolenia Z i millenialsi, poszukują aktywnych wakacji z możliwością ekscytującego spędzania czasu. Oczekiwania gości hotelowych dotyczą doświadczeń, które przekraczają granice tradycyjnego wypoczynku i skupiają się na aktywnościach, które dostarczają niezapomnianej adrenaliny i przygody.   

Często poszukują atrakcji związanych z naturą i aktywnościami na świeżym powietrzu - popularne są wycieczki po górskich trasach, sesje sportowe takie jak kajakarstwo, wspinaczka skałkowa czy spływy pontonem. Podróżujący doceniają też możliwość integracji z lokalną kulturą, angażując się w autentyczne doświadczenia. Mogą to być warsztaty rzemieślnicze, kulinarne wydarzenia czy udział w lokalnych festiwalach. Warto zauważyć, że dla tej grupy podróżujących doświadczenie ma kluczowe znaczenie, a atrakcje muszą zapewniać nie tylko dawkę adrenaliny, ale także głębsze i autentyczne wrażenia.  

  • Jak hotele mogą odpowiedzieć na trend poszukiwania przygód? Najlepiej, miarę możliwości dostosowując swoje oferty do oczekiwań podróżnych zafascynowanych turystyką przygodową. Tworzenie pakietów zawierających różnorodne aktywności, zorganizowane wycieczki przyrodnicze oraz współpraca z lokalnymi instruktorami czy przewodnikami, to sposoby, aby przyciągnąć tę dynamiczną grupę gości. Właściciele hoteli mogą również sięgnąć po możliwości jakie oferuje rozszerzona rzeczywistość i wykorzystać nowe technologie w branży hotelarskiej projektując dedykowane doświadczenia w świecie wirtualnym 

Trend 3: Turystyka kulinarna   

Jedzenie stało się główną atrakcją dla turystów, a wielu podróżnych poszukuje nowych i ekscytujących doznań kulinarnych. Doprowadziło to do wzrostu liczby festiwali i wydarzeń kulinarnych, a także wycieczek kulinarnych i lekcji gotowania. W odpowiedzi na potrzeby gastroturystyki wiele hoteli i restauracji koncentruje się na tworzeniu wyjątkowych doznań kulinarnych, chociażby prezentując lokalne składniki i kuchnię regionalną.  

  • Jak turystykę kulinarną wykorzystać w hotelu? Warto postawić na tworzenie unikalnych doświadczeń dla gości, takich jak warsztaty kulinarne prowadzone przez znanych szefów kuchni czy wycieczki po lokalnych atrakcjach. Emocjonalne zaangażowanie w podejmowane aktywności umożliwia podróżującym bardziej autentyczne połączenie z miejscem, w którym się zatrzymują. Gastronomia hotelowa ma także duży potencjał jeśli chodzi o marketing i promocję m.in. jako sposób na budowanie wartościowego contentu na Instagramie (tzw. instagramability) i innych kanałach social media.  

Zdecydowanie w branży obserwujemy rosnące zainteresowanie Managerów obszarem cyfrowych doświadczeń gości. Nowoczesne technologie, takie jak mobilne klucze, płatności bezdotykowe i dedykowane aplikacje mobilne, stają się ważnymi elementami obsługi hotelowej.

Wojciech Januszek

New Business Manager

Trend 4: Era wypoczynku & wellness  

Hotele to już nie tylko miejsca do spania. Wiele z nich staje się swoistymi celami podróży, oferując gościom wyjątkowe udogodnienia i doświadczenia. Według jednego z raportu trendów firmy Hilton, głównym powodem, dla którego goście będą podróżować w 2024 roku, będzie odpoczynek i regeneracja sił.   

Zdrowie i dobre samopoczucie stały się coraz ważniejsze dla podróżnych, a wielu z nich szuka hoteli i restauracji, które oferują zaplecze fitness, zdrowe posiłki i usługi spa. Trend ten prawdopodobnie będzie się utrzymywał, ponieważ ludzie stają się coraz bardziej świadomi zdrowia. Gościom zależy na oderwaniu się od codzienności, relaksie, odnalezieniu równowagi i czerpaniu przyjemności z wypoczynku. Wartości nabierają  

  • W jaki sposób można praktycznie zastosować modę na wypoczynek? Hotele mogą stworzyć specjalne oferty uwzględniające te preferencje gości: pakiety spa, oferować zajęcia jogi lub medytacji oraz serwować zdrowe posiłki.  Goście hotelowi doceniają rozwiązania ekologiczne: wykorzystanie elementów natury w projektowaniu hoteli, takie jak ogrody wertykalne, systemy hydroponiczne czy oczyszczacze powietrza, aby stworzyć estetyczne i zdrowe otoczenie dla gości.  

Trend 5: Staycations czyli wakacje w miejscu zamieszkania 

W obliczu wzrostu cen lotów i komplikacji związanych z zagranicznymi podróżami, wiele osób wybiera wakacje bliżej domu. Poszukują nowych, fascynujących doświadczeń, które pozwolą im odkryć na nowo uroki najbliższego otoczenia. To może obejmować niezwykłe spacery po historycznych dzielnicach, uczestnictwo w lokalnych wydarzeniach kulturalnych czy odkrywanie nieznanych dotąd zakątków w ich własnym mieście.  

  • Hotele mogą odpowiedzieć na trend staycations, oferując weekendowe pobyty i eksplorację regionu. Stworzenie relaksujących stref w obiektach, takich jak ogrody czy przestronne tarasy, może przyciągnąć gości, którzy szukają chwili wytchnienia w znanym miejscu. Dodatkowo, organizowanie lokalnych warsztatów, degustacji czy koncertów na terenie hotelu może dostarczyć gościom niepowtarzalnych wrażeń, bez konieczności opuszczania swojego miasta czy regionu. Warto współorganizować i promować atrakcje czy wydarzenia w swojej okolicy, aby przyciągnąć również lokalnych mieszkańców.  

Trend 6: Cyfrowe Doświadczenia Gości  

Cyfryzacja doświadczeń gości stała się popularna w 2023 roku, a w nadchodzącym roku należy spodziewać się jej jeszcze więcej. Dzięki popularnemu wykorzystaniu aplikacji i kodów QR, usługi cyfrowe w hotelarstwie stały się bardzo istotną częścią branży. Restauracje, bary i hotele będą wykorzystywać więcej tych funkcji, aby zwiększyć swoją działalność w nadchodzącym roku. Rynek hotelowy mocno stawia na nowoczesne technologie - automatyka pokoju hotelowego to rozwiązanie spotykane coraz częściej, a inteligentne pokoje gwarantują nie tylko komfortowy pobyt Gościom, ale również wspierają optymalizację kosztów.  

  • Jak spożytkować cyfrowe doświadczenia?  Hotele mogą inwestować w technologie, takie jak mobilne klucze do zameldowania, płatności bezdotykowe i aplikacje mobilne, aby ułatwić gościom korzystanie z usług hotelu. Dobrem przykładem takich praktyk jest wykorzystywanie dedykowanej Gościom aplikacji mobilnej hotelu – mobilny asystent pobytu ułatwia kontakt z personelem i upraszcza załatwianie spraw, chociażby meldunek czy rezerwację zabiegów.  

Trend 7: Personalizacja interakcji z Gośćmi  

Wszyscy lubimy czuć się wyjątkowo i z przyjemnością korzystamy z rzeczy przygotowanych specjalnie z myślą o nas! Personalizacja komunikacji i ofert ma się szczególnie dobrze w marketingu internetowym, gdzie zaprzęgnięte do pracy algorytmy próbują przewidywać wybory i potrzeby konsumentów. Indywidualne podejście do Gości może okazać się również kluczem do sukcesu hotelu! Analiza preferencji i potrzeb gości, a następnie dostosowanie usług np. oferując spersonalizowane pakiety powitalne z ulubionymi przekąskami i napojami – to ważne składniki budowania niezapomnianego guest experience.   

Jak wykorzystać personalizację obsługi hotelowej w praktyce? Dane gości hotelowych i automatyzacja relacji powinny umożliwiać dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń. Bazując na historii pobytów, zakupów czy wykorzystanych zabiegów hotele mogą oferować gościom szczególne usługi zgodnie z ich preferencjami. Dostosowując rekomendacje promocyjnych pakietów, atrakcji czy usług do indywidualnych upodobań Gości mamy większą szansę na to, by osiągnąć sukces w sprzedaży.  

Podsumowanie 

Wygląda na to, że również w 2024 roku branża hotelarska doświadczać będzie kolejnych przemian, odzwierciedlających ewoluujące preferencje gości, zwłaszcza podróżnych z pokolenia Z i millenialsów. Siedem przedstawionych przez nas trendów to tylko zalążek inspiracji dla hotelarzy, którym chcemy zachęcić do eksplorowania nowych kierunków w sposób zgodny z charakterem zarządzanych obiektów. Konieczność elastycznego dostosowywania ofert tak, by sprostać zmiennym oczekiwaniom gości wydaje się być nieunikniona, jeśli chcemy być w stanie utrzymać konkurencyjność hotelu na rynku. 

Nowoczesny
Manager Hotelu

Dołącz do newslettera

Subskrybuj newsletter i rozwijaj wiedzę. Branżowe trendy, porady i inspiracje - bez spamu,
raz w miesiącu w Twojej skrzynce pocztowej. 

Przesuń aby zapisać
newsletter - nowoczesny Manager Hotelu
Spodobał Ci się ten artykuł?
Autor wpisu
Anna Pasiut

Marketing Manager

Doświadczona managerka marketingu, specjalizująca się w budowaniu strategii działań digitalowych i komunikacyjnych oraz tworzeniu treści. Zaangażowana w rozwój systemów hotelowych i poszukiwanie nowych możliwości wspierania hotelarzy w trosce o wyjątkowe relacje z Gośćmi.  Współpracując z ekspertami pokazuje możliwości wykorzystania nowych technologii w hotelarstwie między innymi do budowaniu skutecznej komunikacji i realizowania działań marketingowych pomagających w podnoszeniu wyników.

Dodaj komentarz
Przesuń w prawo aby wysłać
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.