Sebastian Olesiak
Specjalista ds. marketingu
Praca managera hotelu to wyzwanie, które wymaga nie tylko wiedzy branżowej - przydają się również umiejętności interpersonalne. Jakich cech i umiejętności managera potrzebuje by sprawdzić się na stanowisku?
Idealny manager hotelu to osoba, która potrafi skutecznie zarządzać ludźmi, zasobami, finansami i klientami. Nadzoruje codzienną działalność wykorzystując planowanie operacyjne i zdolności organizatorskie.
Idealny manager to urodzony lider, który inspiruje swój personel i kieruje zespołem ku osiągnięciu wspólnych celów. Spróbujmy przyjrzeć się głębiej umiejętnościom miękkim i cechom, które definiują doskonałego menadżera hotelu i jakie praktyczne zastosowanie znajdują one w jego codziennej pracy. Co zatem wyróżnia liderów gościnności?
1. Doświadczenie oraz uważność - solidne podstawy zarządzania hotelem
Dobry manager hotelu musi być ekspertem w swojej dziedzinie. Praktycznie oznacza to zdolność do szybkiego rozpoznawania i reagowania na trendy rynkowe, dostosowywanie oferty i strategii marketingowej do potrzeb gości oraz przewidywanie sezonowych zmian w popycie.
Rozważmy sytuację, w której manager hotelu działa na rynku turystycznym charakteryzującym się wysoką sezonowością. Dzięki świadomej obserwacji sezonów, może dostosować strategię cenową i oferty promocyjne na różne okresy, aby maksymalizować zyski w okresach szczytowych i przeciwdziałać niskiemu obłożeniu poza sezonem. Manager hotelu, który rozumie codzienne wyzwania i potrzeby swojego obiektu oraz obserwuje jego otoczenie, jest gotów by podążać za trendami. Jest w stanie chociażby zauważyć wzrost zainteresowania zdrową żywnością i dostosować menu restauracji w odpowiedzi na te zmiany.
2. Empatia i otwartość na ludzi – siła gościnności
Skuteczna komunikacja jest jednym z najważniejszych narzędzi pracy managera hotelu, umożliwiającym efektywne komunikowanie się zarówno z personelem, jak i gośćmi. Z pewnością przydatne są takie umiejętności takie jak słuchanie i rozwiązywanie konfliktów czy zdolność jasnego i zrozumiałego przekazywania informacji.
W relacjach wewnętrznych, manager powinien tworzyć atmosferę współpracy, umożliwiać pracownikom dzielenie się pomysłami i rozwiązywaniem problemów razem. W kontaktach z gośćmi, manager musi być doskonałym słuchaczem – zrozumienie oczekiwań pozwala odpowiednio reagować na ich potrzeby i zapewniać najlepszy możliwy poziom obsługi. W sytuacji, gdy gość ma problem z pokojem, dobry manager hotelu wysłucha jego uwag, zareaguje na nie profesjonalnie i rozwiąże problem w sposób, który zadowoli klienta. Aktywnie słuchając opinii gości i ich feedbacku możemy też uzyskać cenne wskazówki wskazujące na możliwe do wdrożenia usprawnienia.
3. Zdolność rozwiązywania problemów - managerska supermoc:
Codzienna praca managera hotelu jest pełna nieoczekiwanych wyzwań. Umiejętność szybkiego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji jest kluczowa. Dobry manager hotelu potrafi działać tak, by minimalizować wpływ zaistniałych trudności na komfort pobytu w obiekcie.
To kiedy Goście odpoczywają, personel ma najwięcej pracy – zwłaszcza w weekendy i święta! Gdy system rezerwacji ulega awarii i hotel jest wypełniony gośćmi, dobry manager hotelu ma plan awaryjny, który pozwala utrzymać kontrolę nad sytuacją i uniknąć chaosu.
4. Świadome zarządzanie finansami – obowiązki dyrektora hotelu
Kontrola finansów jest nieodzownym aspektem pracy managera hotelu Regularna analiza budżetu i wydatków hotelu pozwala monitorować wyniki i działać zgodnie planem finansowym. Działając systematycznie łatwiej zauważyć nietypowe odchylenia i znaleźć ich przyczynę.
Na przykład, jeśli wydatki związane z zakupem produktów spożywczych niepokojąco wzrastają, świadomy manager powinien przeanalizować dostawców, porównać ceny i negocjować nowe umowy w celu obniżenia kosztów. Może także zwrócić uwagę na potencjalne marnotrawstwo, takie jak nadmierny zużycie energii czy straty w magazynie, i podjąć działania mające na celu zminimalizowanie tych strat. Niejednokrotnie jednym z ważnych kroków optymalizacji funkcjonowania obiektu jest wdrożenie odpowiedniego oprogramowania dla hotelu, umożlwiającego systemowe zarządzanie wszystkimi departamentami.
Dzięki skrupulatności w zarządzaniu finansami, manager hotelu może utrzymać kontrolę nad budżetem, minimalizować straty i zwiększać efektywność operacyjną obiektu, co w rezultacie przyczynia się do zwiększenia zysków i stabilności finansowej.
5. Goście zawsze na pierwszym miejscu – najważniejsza zasada hotelarza
Najważniejszą cechą dobrego managera hotelu jest nieustanna orientacja na gościa. To goście tworzą sukces obiektu, dlatego manager musi zadbać o ich zadowolenie i lojalność.
Jak w praktyce wygląda koncentracja na zapewnieniu wyjątkowego doświadczenia gościom i troska o ich potrzeby oraz komfort?
- Manager hotelu jest dostępny i aktywnie angażuje się w obsługę gości. To oznacza, że przeprowadza regularne rozmowy z gośćmi, aby dowiedzieć się o ich wrażeniach i oczekiwaniach oraz dba o odpowiednie przeszkolenie personelu do obsługi gości na najwyższym poziomie.
- Manager hotelu aktywnie dąży do personalizacji doświadczenia gości poprzez zbieranie informacji o preferencjach gości, takich jak ulubione napoje czy rodzaj pokoi czy tworzenie spersonalizowanych powitalnych pakietów lub ofert specjalnych dla stałych klientów.
- Manager hotelu reaguje na skargi i zażalenia gości w sposób profesjonalny i troskliwy, wdrażając skuteczne rozwiązania i dbając o zadowolenie klientów. Utrzymuje stały kontakt z gośćmi, pyta o ich opinie i reakcje na pobyt oraz słucha ich uwag i sugestii. To pomaga tworzyć pozytywne relacje i zrozumienie potrzeb gości.
Orientacja na gościa to nie tylko podejście, ale także kultura pracy, która kształtuje doświadczenie gości i wpływa na sukces obiektu. Dzięki temu manager hotelu tworzy niezapomniane i wyjątkowe doświadczenia gości, co przekłada się na pozytywne recenzje, powtarzalność i rekomendacje, co z kolei wpływa na sukces obiektu.
Podsumowanie - dobry manager na wagę złota
Zakres obowiązków managera hotelu dotyczą obejmuje m.in. nadzorowanie pracy w hotelu, zarządzanie personelem czy troskę o utrzymanie standardów obiektu. Koordynacja działów, rekrutacja pracowników, obsługa klienta - kierownik hotelu ma naprawdę sporo na głowie. Dobry manager hotelu to osoba, która łączy branżową wiedzę i doświadczenie z umiejętnościami interpersonalnymi. To lider, który potrafi zarządzać zasobami, inspirować personel i dbać o zadowolenie gości. Kluczowe cechy menadżera hotelu znajdują praktyczne zastosowanie w codziennej pracy, pomagając osiągnąć sukces w konkurencyjnej branży hotelarskiej.