Wojciech Januszek
New Business Manager
Dla managerów hotelu priorytetem jest nie tylko wysoka jakość obsługi, ale również efektywność operacyjna i sprawne zarządzanie sprzedażą. W tym kontekście systemy POS (Point of Sale) stają się nieodzownym narzędziem, które wspiera zarządzanie sprzedażą w restauracjach, barach, spa i innych punktach usługowych.
Dlaczego POS to obowiązkowy element nowoczesnego hotelu? Sprawdźmy!
Czym jest i jak działa system POS dla hotelu?
Wyobraź sobie, że możesz monitorować każdy etap obsługi gości – od momentu złożenia zamówienia, aż po jego rozliczenie – i to wszystko w jednym systemie. System POS to narzędzie zarządzania sprzedażą, które automatyzuje procesy, eliminuje błędy i przyspiesza pracę personelu.
Jak działa POS w praktyce? Załóżmy, że gość zamawia obiad w restauracji. Kelner wprowadza zamówienie na ekranie dotykowym lub mobilnym terminalu POS, a informacje błyskawicznie trafiają do kuchni dzięki integracji z systemem KDS (Kitchen Display System). Kiedy danie jest gotowe, system automatycznie powiadamia kelnera. Gość może zapłacić za posiłek na miejscu – kartą, gotówką, a nawet telefonem – lub doliczyć koszt do rachunku pokoju. Wszystko dzieje się sprawnie, a obsługa ma pełną kontrolę nad rachunkami i zamówieniami oraz stanami magazynów.
System POS w hotelu – gdzie znajdzie zastosowanie?
System POS jest wszechstronny i może skutecznie wspierać działanie niemal każdego działu hotelu. Oto kilka kluczowych zastosowań, które przynoszą realne korzyści:
Restauracje, lobby i bary hotelowe
To najbardziej oczywisty obszar wykorzystania POS. Dzięki ekranom dotykowym obsługa zamówień odbywa się błyskawicznie, a system pozwala przypisywać rachunki do konkretnych stolików. Co więcej, przy integracji z systemem KDS (Kitchen Display System), zamówienia trafiają bezpośrednio do kuchni, co przyspiesza proces przygotowania dań i eliminuje pomyłki.
Dzięki różnym trybom pracy (np. kelnerski i kasjerski), system można dostosować do specyfiki punktu sprzedaży. Przydatne funkcje:
- Przypisywanie zamówień do konkretnych stolików ułatwia organizację pracy, zwłaszcza w godzinach szczytu.
- Obsługa różnych form płatności: rachunki można regulować kartą, gotówką, na meldunek, za pomocą vouchera czy nawet na konto pracownika.
- Bezpośrednie obciążanie kont gości hotelowych umożliwia przypisywanie wydatków z restauracji do rachunku za pobyt.
Room service
Dzięki POS przyjmowanie zamówień do pokoi staje się prostsze. Jeśli Gość nie zdecyduje się na płatność online np. w aplikacji to zamówienia można przypisać do rachunku pokoju, co minimalizuje ryzyko błędów w rozliczeniach.
Wellness i spa
Sprzedaż zabiegów czy produktów w spa także może być obsługiwana przez POS, dzięki czemu obsługa Gości przebiega sprawnie i płynnie. Dodatkowo, również te rachunki można scalić z pozostałymi wydatkami gościa w hotelu.
Ewidencja wejść
System POS może również przydać się do odnotowywania zrealizowanych zabiegów i “sprawdzania obecności” przy użyciu np. karty do pokoju czy ewidencji wejść na posiłki, co pozwala na monitorowanie liczby gości obecnych w restauracji oraz liczby gości, którzy jeszcze skorzystają z danego posiłku.
System POS nie tylko usprawnia codzienną pracę, ale także dostarcza managerom hotelu narzędzia analityczne takie jak: raporty kasowe, kelnerskie i dotyczące punktów sprzedaży.
Korzyści z wdrożenia systemu POS w hotelu
Decyzja o wdrożeniu systemu POS przynosi liczne korzyści, zarówno dla gości, jak i personelu hotelowego. Jakie konkretnie zalety ma to rozwiązanie?
- Szybsza obsługa i większe zadowolenie gości
Automatyzacja procesów pozwala realizować zamówienia szybciej i sprawniej. Kelnerzy nie muszą już ręcznie przekazywać zamówień do kuchni – system robi to za nich. Dodatkowo, różnorodne formy płatności ułatwiają gościom rozliczenia.
- Redukcja błędów
Dzięki integracji POS z KDS oraz terminalami płatniczymi, zamówienia są precyzyjnie przekazywane do kuchni, a następnie rozliczane. Minimalizuje to ryzyko pomyłek i przyczynia się do lepszego zarządzania czasem w szczytowych godzinach.
- Lepsza kontrola nad sprzedażą
POS to także narzędzie analityczne. Możesz generować raporty sprzedaży, śledzić produkty i usługi cieszące się największą popularnością oraz optymalizować procesy na podstawie danych.
Automatyzacja procesów – jak aplikacja POS usprawnia obsługę gości?
Automatyzacja to jeden z kluczowych elementów sukcesu systemu POS. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, takim jak mobilne terminale czy integracja z KDS, codzienna praca personelu staje się szybsza i bardziej efektywna.
- Mobilny terminal POS
Kelner obsługujący stolik wprowadza zamówienie na tablecie. Gość płaci od razu kartą dzięki terminalowi, który działa w tym samym systemie. To skraca czas oczekiwania i zmniejsza liczbę kroków wymaganych od personelu.
- Integracja z KDS
Zamówienia złożone przez kelnerów natychmiast pojawiają się na ekranie w kuchni. Dzięki temu zespół kuchenny może natychmiast przystąpić do ich realizacji, co znacznie skraca czas przygotowania potraw. Personel może też monitorować czas realizacji zamówienia i efektywnie zarządzać współpraca między kuchnią a obsługą Gości
- Integracja z terminalami płatniczymi
Dzięki synchronizacji danych POS z systemem płatności bezgotówkowych sprzedawca nie musi się martwić o wpisanie poprawnej kwoty na terminalu, co minimalizuje to znacznie ryzyko popełnienia błędu przy kasie oraz wyklucza możliwość wprowadzenia w rachunku nieautoryzowanych zmian.
- Zarządzanie rachunkami
Obsługa w systemie przypisuje zamówienia do konkretnego stolika, co pozwala na ich łatwe rozliczenie bez dodatkowych formalności. Dodatkowo Goście mogą zdecydować się na podział rachunku i wybór preferowanej formy płatności.
Zarządzanie sprzedażą w hotelu – dlaczego POS to kluczowe narzędzie?
System POS to nieocenione wsparcie w zarządzaniu sprzedażą w hotelach, które pozwala na pełną kontrolę nad transakcjami w różnych punktach usługowych oraz dostarcza kluczowych danych analitycznych. Dzięki automatyzacji procesów, precyzyjnym raportom i integracji z innymi systemami, POS umożliwia szybkie podejmowanie decyzji oraz optymalizację działań operacyjnych. Jak POS wspiera zarządzanie sprzedażą?
- Kontrola i optymalizacja cen
Szczegółowe raporty z POS umożliwiają identyfikację najpopularniejszych usług, co pomaga w tworzeniu skutecznych ofert. na zmieniające się potrzeby gości, np. wprowadzając promocje na popularne produkty. - Oszczędność czasu
Automatyczne wystawianie faktur i generowanie raportów eliminuje pracę manualną, pozwalając skupić się na obsłudze gości. - Obsługa różnych form płatności
Goście mogą płacić kartą, gotówką, voucherami lub doliczać rachunki do pokoju, co podnosi wygodę i zadowolenie z pobytu. - Integracja i skalowalność
Aplikacja Betasi POS dla hoteli jest integralną częścią systemu hotelowego HMS, dzięki czemu zapewnia synchronizację danych i efektywne zarządzanie, zarówno w małym obiekcie, jak i w sieci hoteli.
Dzięki wdrożeniu POS, zarządzanie sprzedażą staje się bardziej precyzyjne, a podejmowane działania – lepiej dostosowane do potrzeb rynku i gości.
Jak wybrać odpowiedni system POS dla Twojego hotelu?
Wybór POS to istotna decyzja, dlatego przy jej podejmowaniu warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów i znać odpowiedzi na takie pytania jak:
- Czy system obsługuje wszystkie kluczowe procesy i punkty sprzedaży takie jak restauracja, bar, spa czy room service?
- Czy POS współpracuje z innymi moimi systemami w hotelu - przede wszystkim z PMS’em.
- Czy POS działa na urządzeniach mobilnych?
- Czy dostawca zapewnia wsparcie i szkolenia dla zespołu.
Podsumowanie
System POS to narzędzie, które umożliwia hotelom podniesienie standardów obsługi, optymalizację procesów oraz lepszą kontrolę nad sprzedażą. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, takim jak mobilne terminale czy integracja z systemami KDS pozwala optymalizować sposób działania Twojego obiektu. Sprawdź, jakie możliwości oferuje POS od Betasi!