wróć do listy

Nowe standardy ochrony małoletnich w hotelach – co hotelarze muszą wiedzieć?

Data dodania:
4 min

Sebastian Olesiak

Specjalista ds. marketingu

Od 15 lutego 2024 roku  każdy hotel w Polsce będzie zobowiązany do przestrzegania nowych, surowszych standardów ochrony małoletnich. Czego dotyczą zmiany nowelizacji kodeksu potocznie nazywane „Lex Kamilek”?

Zaostrzone procedury meldunkowe dla małoletnich

Personel hotelu jest zobowiązany do identyfikacji dziecka i ustalenia jego relacji z osobą dorosłą np.

  • Wymaganie dodatkowych dokumentów przy meldunku małoletnich, takich jak dowód tożsamości (lub inny dokument potwierdzający wiek) oraz pisemna zgoda opiekunów prawnych.
  • W przypadku małoletnich podróżujących bez opiekunów, hotel może być zobowiązany do zażądania oficjalnego dokumentu potwierdzającego zgodę opiekunów prawnych na pobyt lub kontakt telefoniczny by potwierdzić przebywanie dziecka w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą ich zgodą.

Standardy postępowania i szkolenia personelu

Wymagane jest przeszkolenie personelu i ustalenie jasnych procedur dla personelu hotelowego w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim, w tym procedury w przypadku sytuacji kryzysowych.

  • Przygotowanie i wdrożenie procedur postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, w tym identyfikację, rozmowę z osobą dorosłą i dzieckiem, oraz ewentualne działania w przypadku wątpliwości co do bezpieczeństwa dziecka.
  • Konieczność szkolenia personelu w zakresie identyfikacji sytuacji ryzykownych i odpowiedniego reagowania, a także w zakresie praw dzieci i procedur ochrony.

Wpływ zmian na operacje hotelowe

W celu spełnienia nowych wymagań, hotelarze powinni przeprowadzić weryfikację systemów meldunkowych i upewnić się, że mogą one efektywnie zbierać i przechowywać wymagane dokumenty oraz informacje. Kolejnym ważnym krokiem jest przegląd istniejących procedur meldunkowych oraz aktualizacja standardów weryfikacji tożsamości i wieku małoletnich.

Warto zadbać również o w wprowadzenie klarownych procedur i szkoleń. Personel musi być dobrze poinformowany o nowych przepisach oraz procedurach dotyczących bezpieczeństwa i prywatności małoletnich. W przypadku naruszenia bezpieczeństwa małoletnich, hotel powinien mieć opracowany plan działania, podstawa którego jest wdrożenie systemów monitorowania i reagowania.

Zmiany mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa małoletnich w hotelach, będącym nie tylko wymogiem prawnym, ale także krokiem w stronę budowania zaufania i reputacji wśród Gosci.

Dlaczego te zmiany są ważne?

Zwrócenie większej uwagi na sytuacje osób małoletnich jest przede wszystkim formalnym wyrazem troski państwa o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Wprowadzane zmiany mają na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa i ochrony małoletnich we wszystkich miejscach ich przebywania, m.in. w obiektach hotelowych.

Jak informuje Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, zaangażowana w opracowanie wytycznych postępowania dla hoteli i innych obiektów noclegowych: „pracownicy branży turystycznej odgrywają istotna rolę w przeciwdziałaniu krzywdzeniu dzieci. To właśnie oni - pracownicy recepcji, restauracji, strefy SPA czy aquaparku, osoby sprzątające, ochrona - mogą zaobserwować niepokojące sygnały i zareagować, gdyż mają bezpośredni kontakt z gośćmi hotelu. Choć reagowanie jest trudne i wymaga nie tylko wiedzy, ale także dużej odwagi, w przypadku dzieci wykorzystywanych seksualnie w hotelach jest ono niezwykle istotne. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu pracowników do  podjęcia odpowiednich działań w sytuacji podejrzenia wykorzystywania dziecka, zwiększa się szansa na zidentyfikowanie i zatrzymanie sprawcy tego przestępstwa.”

W dobie rosnącej świadomości społecznej na temat ochrony dzieci i młodzieży, jest to istotny krok w kierunku zapewnienia ich bezpieczeństwa i komfortu podczas pobytu w hotelu.

Standardy ochrony małoletnich w hotelach – wzór dokumentu

Eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, we współpracy również z IGHP oraz grupą specjalistów z branży hotelarskiej przygotowali uniwersalny wzór Procedur Ochrony Dzieci dla hoteli i innych obiektów noclegowych. Opisane w nim zasady są dostosowane do realiów funkcjonowania hoteli i pozwalają na dopasowanie treści do indywidualnych potrzeb i standardów obiektu.

Dokument jest kompleksowym zbiorem wytycznych, których celem jest wzmocnienie ochrony małoletnich w obiektach turystycznych. Zawiera on zarówno zasady identyfikacji i weryfikacji danych, jak i szczegółowe procedury postępowania w różnych sytuacjach. Kładzie nacisk na konieczność szkolenia personelu, przekazując konkretne narzędzia do ich realizacji.

Kontrole i kary 

Nowe regulacje mają obowiązywać od 15 lutego 2024 roku i być poddawane kontroli przez lokalne władze, takie jak wójtowie czy burmistrzowie. Będą oni uprawnieni do wizytacji obiektów w celu kontroli dokumentów oraz sprawdzenia, czy procedury są przestrzegane. Niedotrzymywanie tych standardów i brak wprowadzenia procedur bezpieczeństwa mogą skutkować sankcjami sądowymi, w tym karami finansowymi, które w niektórych przypadkach mogą wynieść do 30 tysięcy złotych.

Nowoczesny
Manager Hotelu

Zapisz się na newsletter 

Subskrybuj newsletter i rozwijaj wiedzę. Branżowe trendy, porady i inspiracje - bez spamu, raz w miesiącu w Twojej skrzynce pocztowej. 

Przesuń aby zapisać
newsletter - nowoczesny Manager Hotelu
Spodobał Ci się ten artykuł?
Autor wpisu
Sebastian Olesiak

Specjalista ds. marketingu

Dodaj komentarz
Przesuń w prawo aby wysłać
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.