wróć do listy

Jak wykorzystać analizę konkurencji (CompSet) w świadomym zarządzaniu hotelem?

Data dodania:
4 min

Wojciech Sporek

Key Account Manager

W dynamicznym świecie hotelarstwa, zarządzanie hotelem wymaga nie tylko doskonałej znajomości potrzeb gości, ale także głębokiego zrozumienia rynku i działań konkurencji.

Hotelarze stają przed wyzwaniami, takimi jak ustalenie optymalnych cen, dostosowanie usług do zmieniających się trendów oraz utrzymanie konkurencyjności. Jednym z kluczowych narzędzi, które pomagają w tych zadaniach, są dane Competitive Set (CompSet), które dostarczają cennych informacji na temat działań konkurentów.

Co to jest CompSet i jak zidentyfikować konkurencję obiektu?

CompSet, czyli Competitive Set, to termin używany w branży hotelarskiej i oznaczający grupę hoteli, które są bezpośrednimi konkurentami danego obiektu. Zidentyfikowanie CompSetu jest kluczowe dla realizacji efektywnej strategii cenowej, marketingowej i ogólnej strategii zarządzania hotelem.

Identyfikacja compsetu hotelowego określa zestaw hoteli, stanowiących pewien punkt odniesienia i porównania dla własnych działań. Jakie kroki warto podjąć w zidentyfikowaniu odpowiedniego zestawu konkurentów dla swojego hotelu?

  • Analiza lokalizacji
    Rozpocznij od przyjrzenia się hotelom znajdujących się w tej samej okolicy co Twój obiekt. Warto zwrócić tu uwagę na fakt, że najbardziej konkurencyjny obiekt wcale nie musi być ten położony blisko naszego hotelu. Na kwestię lokalizacji trzeba patrzeć szerzej, biorąc pod uwagę perspektywę gości. Szukający konkretnych doświadczeń i gotowi zapłacić np. za luksusowe SPA czy apartament z dużym prawdopodobieństwem będą kierować się przede wszystkim specyfiką obiektu i szukać atrakcyjnych ofert w różnych regionach Polski.
  • Porównanie specyfiki usług
    Jako benchmark wybierz podobne hotele, oferujące zbliżony poziom usług i standard udogodnień. Na przykład, jeśli Twój hotel ma basen, spa i centrum konferencyjne, do porównania szukaj hoteli z podobnymi atrakcjami.
  • Analiza grupy docelowej
    Weryfikując konkurencję kup się na hotelach, które przyciągają podobną grupę klientów – czy to podróżujących w celach biznesowych, turystów, czy rodzin.
  • Sprawdzenie pojemności i standardów pokoi
    Najbardziej odpowiednimi konkurentami będą hotele o podobnej liczbie pokoi i oferujące podobne typy zakwaterowania (np. luksusowe apartamenty, standardowe pokoje. Zwróć też uwagę na ceny pokoi, ich wyposażenie oraz oferty specjalne.
  • Poznanie opinii i ocen Gości
    Informacje przekazywane przez Gości mogą być cennym źródłem informacji. Weryfikując konkurencję przejrzyj opinie klientów w serwisach rezerwacyjnych i portalach turystycznych.

Pamiętaj, że compset hotelu może się zmieniać. Regularnie przeglądaj dane compsetu i aktualizuj swoją listę konkurentów, aby upewnić się, że Twoje strategie są nadal skuteczne

Po co ci znajomość konkurentów?

Rola danych CompSet w hotelarstwie

W zarządzaniu i analizie konkurencji hotelarze często borykają się z problemami takimi jak:

  • ustalenie cen, które przyciągną klientów, jednocześnie zapewniając rentowność. 
  • brak jasności co do pozycji rynkowej hotelu oraz nieznajomość strategii cenowych konkurencji mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania cenami.
  • trudności w śledzeniu trendów rynkowych i zachowania konkurentów.  Niewystarczające przyłożenie uwagi do obserwowania zmieniającego się otoczenia i  profilu Gości mogą skutkować pozostaniem w tyle za branżowymi innowacjami i zmianami preferencji klientów.

Dane CompSet to szczegółowe analizy rynku, które pozwalają na porównanie wydajności hotelu z wybraną grupą konkurentów. Informacje te umożliwiają hotelarzom:

  1. Kształtowanie odpowiedniej polityki cenowej
    Dzięki analizie cen, obłożenia i oferowanych usług konkurencji, hotelarze mogą skuteczniej ustalać ceny hotelowe, które jednocześnie przyciągną gości i zapewniają maksymalizację dochodów. Przez monitorowanie dynamiki cen w konkurencyjnych obiektach, hotel może elastycznie dostosowywać swoje ceny, reagując na zmiany na rynku. Nie zawsze zarządzanie cenami hotelowymi oznacza dopasowanie ich do średniej rynkowej - weryfikacja ofert, jakie proponują konkurenci hotelu pozwala jednak na świadome kształtowanie polityki cen.
  2. Utrzymanie konkurencyjności
    Dane CompSet umożliwiają identyfikację trendów i nowości w branży. Bieżące śledzenie zmian i porównanie hoteli  pozwala na szybkie dostosowanie oferty do nowych warunków oraz oczekiwań klientów i utrzymanie konkurencyjnej pozycji na rynku.
  3. Optymalizacja oferty i usług
    Analizując, jakie usługi i udogodnienia oferują konkurenci, hotelarze mogą lepiej zrozumieć, jakie aspekty ich oferty wymagają wzmocnienia lub zmiany, by lepiej odpowiadać na potrzeby gości. Przemysł hotelarski nieustannie ewoluuje.
  4. Strategiczne planowanie i rozwój
    Monitorowanie konkurencji i aktualne spojrzenie na rynek hotelowy pozwala na głębsze zrozumienie aktualnej sytuacji i planowanie strategicznych kroków rozwojowych, takich jak inwestycje w infrastrukturę hotelu czy wprowadzenie nowych usług.

Wykorzystanie danych CompSet w zarządzaniu hotelem to, podobnie jak marketing hotelu, ważny element budowania sukcesu w branży. Analiza konkurencyjnego zestawu hoteli umożliwia hotelarzom nie tylko bieżące dostosowywanie oferty i cen, ale również strategiczne planowanie przyszłości. W dzisiejszym świecie, gdzie konkurencja jest zacięta, a oczekiwania klientów szybko się zmieniają, wiedza ta jest nieoceniona.

Rozwiązania Betasi

CompSet w PremiumHotel

Śledzenie stawek compsetu ręcznie to karkołomne zadanie. Gdy chodzi o analizę danych to oprogramowanie jest najlepszym przyjacielem hotelarzy. Korzystając z narzędzi revenue management możesz weryfikować compset na bieżąco - pozwalając technologii zająć się śledzeniem metryk Revenue Manager może skupić się na ich analizie.

PremiumHotel kompleksowo wspiera hotelarzy zarówno w codziennej pracy operacyjnej, jak i strategicznym podejściu do biznesu. Program dostarcza użytkownikom dane i narzędzi do efektywnego zarządzania hotelem, oferując m.in. funkcje zarządzania cenami, analizy danych CompSet czy zaawansowane raporty, stanowiące niezbędne wsparcie w dynamicznie zmieniającym się świecie hotelarstwa.

Chcesz poznać szczegóły? Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak Betasi może pomóc w rozwoju Twojego hotelu.

Nowoczesny
Manager Hotelu

Zapisz się na newsletter 

Subskrybuj newsletter i rozwijaj wiedzę. Branżowe trendy, porady i inspiracje - bez spamu, raz w miesiącu w Twojej skrzynce pocztowej. 

Przesuń aby zapisać
newsletter - nowoczesny Manager Hotelu
Spodobał Ci się ten artykuł?
Autor wpisu
Wojciech Sporek

Key Account Manager

Entuzjasta branży hotelarskiej z 17-letnim doświadczeniem w pracy na wielu stanowiskach - od recepcji do dyrektora wyjątkowego hotelu. Obecnie wykorzystuje swoje doświadczenie w branży IT, gdzie angażuje się w rozwój oprogramowania typu PMS. Wspiera hotelarzy we wdrażaniu i wykorzystywaniu nowoczesnych rozwiązań, które usprawniają zarządzanie hotelem, ułatwiają codzienną pracę i pomagają wznosić gościnność na wyższy poziom.

Dodaj komentarz
Przesuń w prawo aby wysłać
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.